SYNOPSIS-NEC-Learning theories • Barriers to learningNO.9
Learning Theories
Behaviorism:
Focuses on observable behaviors and external stimuli. Learning is seen as a response to stimuli, and reinforcement (positive or negative) is used to encourage or discourage behavior.
Key Thinkers: B.F. Skinner, John Watson.
Cognitivism:
Emphasizes the internal mental processes involved in learning, such as memory, problem-solving, and critical thinking. Learning is about understanding how information is processed and stored.
Key Thinkers: Jean Piaget, Jerome Bruner.
Constructivism:
Suggests that learners actively construct their own understanding of the world through experiences. Learning is shaped by prior knowledge and personal experiences.
Key Thinkers: Lev Vygotsky, Jean Piaget.
Humanism:
Focuses on personal growth and self-actualization. Learning is seen as a process of fulfilling individual potential, with an emphasis on the emotional and psychological well-being of learners.
Key Thinkers: Carl Rogers, Abraham Maslow.
Social Learning Theory:
Suggests that people learn from observing others and modeling behaviors. Learning occurs through social interaction and is influenced by factors like attention, memory, and motivation.
Key Thinker: Albert Bandura.
Barriers to Learning
Lack of Motivation:
Without sufficient motivation, learners may struggle to engage with the material, leading to poor retention and performance.
Environmental Factors:
Poor learning environments, such as noisy or uncomfortable settings, can hinder concentration and reduce the effectiveness of the learning process.
Learning Disabilities:
Cognitive or emotional challenges, such as dyslexia or ADHD, can make it difficult for learners to process and retain information.
Emotional Barriers:
Feelings of anxiety, fear, or lack of confidence can prevent learners from fully engaging with the material and hinder their ability to learn.
Cultural Barriers:
Cultural differences can create misunderstandings or discomfort, particularly when the learning content is not culturally sensitive or relevant to the learners’ experiences.
Language Barriers:
Learners who are not proficient in the language of instruction may struggle to understand the material, limiting their learning outcomes.
Time Constraints:
Learners who have limited time due to work, family, or other commitments may find it challenging to keep up with the learning material.
Inadequate Learning Resources:
A lack of access to textbooks, technology, or learning aids can restrict the ability of learners to fully engage with the subject matter.
सीखने के सिद्धांत
व्यवहारवाद (Behaviorism):
यह अवलोकनीय व्यवहारों और बाहरी उत्तेजनाओं पर केंद्रित होता है। सीखना उत्तेजना के प्रति प्रतिक्रिया के रूप में देखा जाता है, और व्यवहार को प्रोत्साहित या हतोत्साहित करने के लिए प्रबलन (सकारात्मक या नकारात्मक) का उपयोग किया जाता है।
मुख्य विचारक: बी.एफ. स्किनर, जॉन वॉटसन।
संज्ञानवाद (Cognitivism):
यह सीखने में शामिल आंतरिक मानसिक प्रक्रियाओं पर जोर देता है, जैसे स्मृति, समस्या-समाधान और आलोचनात्मक सोच। सीखना जानकारी को कैसे संसाधित और संग्रहीत किया जाता है, इसके बारे में है।
मुख्य विचारक: जीन पियाजे, जेरोम ब्रूनर।
रचनावाद (Constructivism):
यह सुझाव देता है कि शिक्षार्थी अपने अनुभवों के माध्यम से दुनिया की अपनी समझ का निर्माण करते हैं। सीखना पिछले ज्ञान और व्यक्तिगत अनुभवों से आकार लेता है।
मुख्य विचारक: लेव वाइगोत्स्की, जीन पियाजे।
मानवतावाद (Humanism):
व्यक्तिगत विकास और आत्म-साक्षात्कार पर ध्यान केंद्रित करता है। सीखना व्यक्तिगत क्षमता को पूरा करने की एक प्रक्रिया के रूप में देखा जाता है, जिसमें शिक्षार्थियों के भावनात्मक और मनोवैज्ञानिक कल्याण पर जोर दिया जाता है।
मुख्य विचारक: कार्ल रोजर्स, अब्राहम मैस्लो।
सामाजिक अधिगम सिद्धांत (Social Learning Theory):
यह सुझाव देता है कि लोग दूसरों को देखकर और उनके व्यवहारों की नकल करके सीखते हैं। सीखना सामाजिक संपर्क के माध्यम से होता है और इसे ध्यान, स्मृति और प्रेरणा जैसे कारक प्रभावित करते हैं।
मुख्य विचारक: अल्बर्ट बंडुरा।
सीखने में बाधाएँ
प्रेरणा की कमी:
पर्याप्त प्रेरणा के बिना, शिक्षार्थी सामग्री में शामिल होने के लिए संघर्ष कर सकते हैं, जिससे उनकी याददाश्त और प्रदर्शन पर नकारात्मक प्रभाव पड़ता है।
पर्यावरणीय कारक:
खराब सीखने का वातावरण, जैसे शोरगुल या असुविधाजनक सेटिंग, एकाग्रता को बाधित कर सकता है और सीखने की प्रक्रिया की प्रभावशीलता को कम कर सकता है।
सीखने की अक्षमता:
जैसे डिस्लेक्सिया या एडीएचडी जैसी संज्ञानात्मक या भावनात्मक चुनौतियाँ शिक्षार्थियों के लिए जानकारी को संसाधित और याद रखना कठिन बना सकती हैं।
भावनात्मक बाधाएँ:
चिंता, डर, या आत्मविश्वास की कमी जैसी भावनाएँ शिक्षार्थियों को सामग्री में पूरी तरह से शामिल होने से रोक सकती हैं और उनके सीखने की क्षमता को बाधित कर सकती हैं।
सांस्कृतिक बाधाएँ:
सांस्कृतिक भिन्नताएँ गलतफहमियों या असुविधा का कारण बन सकती हैं, विशेष रूप से जब सीखने की सामग्री सांस्कृतिक रूप से संवेदनशील या शिक्षार्थियों के अनुभवों से संबंधित नहीं होती।
भाषा की बाधाएँ:
जो शिक्षार्थी उस भाषा में निपुण नहीं होते जिसमें शिक्षा दी जा रही है, वे सामग्री को समझने के लिए संघर्ष कर सकते हैं, जिससे उनके सीखने के परिणाम सीमित हो सकते हैं।
समय की कमी:
जो शिक्षार्थी नौकरी, परिवार, या अन्य प्रतिबद्धताओं के कारण समय की कमी से जूझ रहे होते हैं, वे सीखने की सामग्री के साथ तालमेल बिठाने में कठिनाई का सामना कर सकते हैं।
अपर्याप्त शिक्षण संसाधन:
पाठ्यपुस्तकों, तकनीक, या अन्य शैक्षिक उपकरणों तक पहुंच की कमी शिक्षार्थियों की सामग्री में पूरी तरह से शामिल होने की क्षमता को सीमित कर सकती है।