skip to main content

SYNOPSIS-NEC-7

Characteristics of Adult Learners

  1. Self-Directed:
    Adult learners tend to take responsibility for their own learning. They are usually motivated to pursue education on their own terms, often driven by personal or professional goals.
  2. Experience-Based:
    Adults bring a wealth of life experience to the learning process. They often relate new information to their past experiences, which helps them apply what they learn in practical, real-world settings.
  3. Goal-Oriented:
    Adult learners are usually focused on achieving specific goals, such as advancing in their careers or gaining skills for personal growth. They prefer learning that has a clear purpose and practical application.
  4. Relevancy-Oriented:
    Adult learners are typically more interested in learning material that is directly relevant to their lives. They want to see the immediate applicability of what they are learning to their personal or professional situations.
  5. Practical and Problem-Solving Approach:
    Adults prefer learning methods that solve real-world problems. They are less interested in abstract theories and more focused on practical solutions they can apply in their daily lives or work environments.
  6. Need for Respect:
    Adult learners expect to be treated with respect in the learning environment. They appreciate being recognized as capable and independent individuals who bring valuable perspectives to the classroom.
  7. Time-Conscious:
    Adults often have multiple responsibilities, such as jobs, families, and other commitments. They value efficient learning processes and are more selective with their time, often preferring flexible or self-paced learning options.
  8. Motivated by Internal and External Factors:
    Adults may be motivated by internal factors such as personal satisfaction and self-improvement, as well as external factors like career advancement, salary increase, or societal expectations.

वयस्क शिक्षार्थियों की विशेषताएँ

  1. स्व-निर्देशित:
    वयस्क शिक्षार्थी अपनी सीखने की जिम्मेदारी स्वयं लेते हैं। वे आमतौर पर व्यक्तिगत या पेशेवर लक्ष्यों से प्रेरित होकर अपने शर्तों पर शिक्षा प्राप्त करने के इच्छुक होते हैं।
  2. अनुभव-आधारित:
    वयस्क अपने जीवन के अनुभवों को सीखने की प्रक्रिया में लाते हैं। वे अक्सर नए ज्ञान को अपने पिछले अनुभवों से जोड़ते हैं, जिससे वे जो सीखते हैं उसे वास्तविक दुनिया में लागू कर पाते हैं।
  3. लक्ष्य-उन्मुख:
    वयस्क शिक्षार्थी आमतौर पर विशिष्ट लक्ष्यों को प्राप्त करने पर ध्यान केंद्रित करते हैं, जैसे अपने करियर में प्रगति करना या व्यक्तिगत विकास के लिए कौशल हासिल करना। वे उस सीखने को पसंद करते हैं जिसका स्पष्ट उद्देश्य और व्यावहारिक अनुप्रयोग हो।
  4. प्रासंगिकता-उन्मुख:
    वयस्क शिक्षार्थी आमतौर पर ऐसी सामग्री में अधिक रुचि रखते हैं जो उनके जीवन से सीधे संबंधित हो। वे सीखने की उस सामग्री को महत्व देते हैं जो उनके व्यक्तिगत या व्यावसायिक स्थितियों में तुरंत लागू हो सके।
  5. व्यावहारिक और समस्या-समाधान दृष्टिकोण:
    वयस्क वास्तविक दुनिया की समस्याओं को हल करने वाले शिक्षण तरीकों को पसंद करते हैं। वे अमूर्त सिद्धांतों में कम रुचि रखते हैं और अपने दैनिक जीवन या कार्यस्थलों में लागू होने वाले व्यावहारिक समाधानों पर अधिक ध्यान केंद्रित करते हैं।
  6. सम्मान की आवश्यकता:
    वयस्क शिक्षार्थी यह अपेक्षा करते हैं कि उन्हें सीखने के माहौल में सम्मान के साथ व्यवहार किया जाए। वे अपने आप को सक्षम और स्वतंत्र व्यक्ति के रूप में मान्यता प्राप्त करना पसंद करते हैं, जो कक्षा में मूल्यवान दृष्टिकोण लाते हैं।
  7. समय के प्रति सजग:
    वयस्कों के पास नौकरी, परिवार और अन्य प्रतिबद्धताएँ होती हैं। वे प्रभावी शिक्षण प्रक्रियाओं की सराहना करते हैं और अपने समय के प्रति अधिक चयनशील होते हैं, अक्सर लचीले या स्व-गति वाले सीखने के विकल्पों को प्राथमिकता देते हैं।
  8. आंतरिक और बाहरी कारकों से प्रेरित:
    वयस्क व्यक्तिगत संतुष्टि और आत्म-सुधार जैसे आंतरिक कारकों के साथ-साथ करियर में उन्नति, वेतन वृद्धि या सामाजिक अपेक्षाओं जैसे बाहरी कारकों से प्रेरित होते हैं।
Published
Categorized as Uncategorised