skip to main content

SYNOPSIS-NEC-8

Principles of Learning

  1. Active Involvement:
    Learning is more effective when learners are actively engaged in the process. Activities like discussions, problem-solving, and hands-on tasks help deepen understanding and retention of knowledge.
  2. Reinforcement:
    Positive reinforcement, such as praise or rewards, encourages continued learning and helps strengthen the retention of information. Negative reinforcement or feedback can also help learners identify areas for improvement.
  3. Relevance:
    Learning is more meaningful when it is relevant to the learners’ experiences or goals. Learners are more likely to engage with material that they perceive as useful or applicable to their personal or professional lives.
  4. Repetition:
    Regular practice and review of learned material help reinforce memory. Repeated exposure to concepts ensures that learners can retain and apply the information effectively.
  5. Feedback:
    Timely and constructive feedback helps learners understand their progress and correct mistakes. Feedback allows them to adjust their learning strategies and improve their performance.
  6. Readiness:
    Learning occurs best when learners are mentally, emotionally, and physically ready to learn. A positive learning environment and a clear understanding of objectives can help create readiness.
  7. Learning by Doing:
    Hands-on experiences and practical application of knowledge enhance learning. This principle encourages experiential learning, where learners learn by engaging in real-life or simulated tasks.
  8. Motivation:
    Internal (intrinsic) and external (extrinsic) motivation play a key role in learning. Learners who are motivated are more likely to engage with the content and persist through challenges.
  9. Transfer of Learning:
    Learning is more effective when learners can apply what they have learned to new situations. Encouraging learners to transfer skills and knowledge across contexts enhances their ability to use what they have learned.
  10. Social Interaction:
    Collaborative learning and peer interaction can enhance understanding. Learning in groups or through discussion helps learners share ideas, challenge their thinking, and gain new perspectives.

सीखने के सिद्धांत

  1. सक्रिय भागीदारी:
    जब शिक्षार्थी सीखने की प्रक्रिया में सक्रिय रूप से संलग्न होते हैं, तो सीखना अधिक प्रभावी होता है। चर्चाएँ, समस्या-समाधान और व्यावहारिक कार्य जैसे गतिविधियाँ ज्ञान की गहरी समझ और स्मरण शक्ति को बढ़ाती हैं।
  2. प्रबलन:
    प्रशंसा या पुरस्कार जैसे सकारात्मक प्रबलन सीखने को जारी रखने के लिए प्रेरित करते हैं और जानकारी की धारण क्षमता को मजबूत करते हैं। नकारात्मक प्रबलन या प्रतिक्रिया भी शिक्षार्थियों को सुधार के क्षेत्रों की पहचान करने में मदद कर सकती है।
  3. प्रासंगिकता:
    सीखना तब अधिक अर्थपूर्ण होता है जब यह शिक्षार्थियों के अनुभवों या लक्ष्यों से संबंधित हो। शिक्षार्थी उस सामग्री में अधिक रुचि लेते हैं जिसे वे अपने व्यक्तिगत या पेशेवर जीवन में उपयोगी या लागू मानते हैं।
  4. पुनरावृत्ति:
    नियमित अभ्यास और सीखे गए सामग्री की समीक्षा स्मृति को सुदृढ़ करने में मदद करती है। अवधारणाओं का बार-बार अध्ययन यह सुनिश्चित करता है कि शिक्षार्थी जानकारी को प्रभावी ढंग से याद कर सकें और लागू कर सकें।
  5. प्रतिक्रिया:
    समय पर और रचनात्मक प्रतिक्रिया शिक्षार्थियों को उनकी प्रगति समझने और गलतियों को सुधारने में मदद करती है। प्रतिक्रिया उन्हें अपनी सीखने की रणनीतियों को समायोजित करने और अपने प्रदर्शन में सुधार करने की अनुमति देती है।
  6. तत्परता:
    जब शिक्षार्थी मानसिक, भावनात्मक और शारीरिक रूप से सीखने के लिए तैयार होते हैं, तब सीखना सबसे अच्छा होता है। सकारात्मक सीखने का वातावरण और उद्देश्यों की स्पष्ट समझ तत्परता उत्पन्न करने में मदद करती है।
  7. करके सीखना:
    ज्ञान का व्यावहारिक अनुप्रयोग और हाथों के अनुभव सीखने को बेहतर बनाते हैं। यह सिद्धांत अनुभवात्मक शिक्षा को प्रोत्साहित करता है, जहाँ शिक्षार्थी वास्तविक जीवन या अनुकरणीय कार्यों में संलग्न होकर सीखते हैं।
  8. प्रेरणा:
    आंतरिक (आत्म-प्रेरणा) और बाहरी (बाहरी) प्रेरणा सीखने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाती है। प्रेरित शिक्षार्थी सामग्री में अधिक संलग्न होते हैं और चुनौतियों का सामना करते समय धैर्य बनाए रखते हैं।
  9. सीखने का स्थानांतरण:
    जब शिक्षार्थी सीखी हुई चीज़ों को नए संदर्भों में लागू कर सकते हैं, तो सीखना अधिक प्रभावी होता है। कौशल और ज्ञान को विभिन्न संदर्भों में स्थानांतरित करने के लिए प्रोत्साहित करना उनकी सीखने की क्षमता को बढ़ाता है।
  10. सामाजिक सहभागिता:
    सहयोगात्मक सीखना और सहपाठियों के साथ बातचीत समझ को बढ़ा सकती है। समूहों में सीखना या चर्चा के माध्यम से शिक्षार्थी विचार साझा करते हैं, अपने विचारों को चुनौती देते हैं और नए दृष्टिकोण प्राप्त करते हैं।
Published
Categorized as Uncategorised