skip to main content

SYNOPSIS-NEC-RRB-NO.3

Educational Philosophy and Comparison of Educational Philosophies

Educational Philosophy: Educational philosophy refers to the set of beliefs and principles that guide the teaching and learning process. It reflects the purpose of education, the role of the teacher, and the nature of the learner. Educational philosophies provide the framework for developing educational objectives, teaching strategies, and evaluation methods.

Main Educational Philosophies:

  1. Idealism:
    • Focus: Emphasizes the importance of ideas, the mind, and intellectual development.
    • Key Thinkers: Plato, Immanuel Kant.
    • Educational Approach: Encourages the pursuit of truth, beauty, and goodness through literature, philosophy, and history.
  2. Realism:
    • Focus: Focuses on the physical world and emphasizes observation and experience.
    • Key Thinkers: Aristotle, John Locke.
    • Educational Approach: Promotes scientific inquiry, factual knowledge, and a curriculum centered around the natural world.
  3. Pragmatism:
    • Focus: Centers on practicality, experience, and problem-solving.
    • Key Thinkers: John Dewey, William James.
    • Educational Approach: Encourages experiential learning and education that meets the needs of a changing society.
  4. Existentialism:
    • Focus: Emphasizes individual freedom, choice, and personal responsibility.
    • Key Thinkers: Jean-Paul Sartre, Søren Kierkegaard.
    • Educational Approach: Stresses self-directed learning and the development of the individual’s potential.
  5. Perennialism:
    • Focus: Centers on the idea of enduring truths and knowledge that transcends time.
    • Key Thinkers: Mortimer Adler, Robert Hutchins.
    • Educational Approach: Focuses on classical education, reading of great books, and intellectual development.
  6. Progressivism:
    • Focus: Advocates for education that focuses on the learner’s needs and experiences.
    • Key Thinkers: John Dewey.
    • Educational Approach: Encourages learning by doing, fostering critical thinking, and adapting the curriculum to students’ interests.
  7. Essentialism:
    • Focus: Advocates for a back-to-basics approach with a focus on core subjects.
    • Key Thinkers: William Bagley.
    • Educational Approach: Emphasizes academic rigor, discipline, and mastery of subject matter.

Comparison of Educational Philosophies:

  • Idealism vs. Realism: Idealism focuses on the inner world of ideas, while realism emphasizes external, observable facts.
  • Pragmatism vs. Existentialism: Pragmatism is concerned with collective experiences and societal problem-solving, whereas existentialism prioritizes individual experience and personal meaning.
  • Perennialism vs. Progressivism: Perennialism stresses timeless truths, while progressivism emphasizes contemporary relevance and student-centered learning.
  • Essentialism vs. Progressivism: Essentialism focuses on essential knowledge and teacher-directed learning, while progressivism favors flexible, experiential learning tailored to the student’s needs.

शैक्षिक दर्शन:

शैक्षिक दर्शन उन विश्वासों और सिद्धांतों का समूह है जो शिक्षण और सीखने की प्रक्रिया का मार्गदर्शन करते हैं। यह शिक्षा के उद्देश्य, शिक्षक की भूमिका और शिक्षार्थी की प्रकृति को दर्शाता है। शैक्षिक दर्शन शिक्षा के उद्देश्यों, शिक्षण रणनीतियों और मूल्यांकन विधियों को विकसित करने के लिए एक रूपरेखा प्रदान करते हैं।

मुख्य शैक्षिक दर्शन:

आदर्शवाद (Idealism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: विचारों, मस्तिष्क और बौद्धिक विकास के महत्व पर जोर देता है।
  • प्रमुख विचारक: प्लेटो, इमैनुएल कांट।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: साहित्य, दर्शन और इतिहास के माध्यम से सत्य, सुंदरता और अच्छाई की खोज को प्रोत्साहित करता है।

यथार्थवाद (Realism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: भौतिक दुनिया पर ध्यान केंद्रित करता है और अवलोकन और अनुभव को महत्व देता है।
  • प्रमुख विचारक: अरस्तू, जॉन लॉक।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: वैज्ञानिक अनुसंधान, तथ्यात्मक ज्ञान और प्राकृतिक दुनिया के केंद्रित पाठ्यक्रम को प्रोत्साहित करता है।

प्रयोगवाद (Pragmatism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: व्यावहारिकता, अनुभव और समस्या-समाधान पर ध्यान केंद्रित करता है।
  • प्रमुख विचारक: जॉन ड्यूवी, विलियम जेम्स।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: अनुभवात्मक शिक्षा और समाज की बदलती आवश्यकताओं को पूरा करने वाली शिक्षा को प्रोत्साहित करता है।

अस्तित्ववाद (Existentialism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: व्यक्तिगत स्वतंत्रता, चुनाव और व्यक्तिगत जिम्मेदारी पर जोर देता है।
  • प्रमुख विचारक: जीन-पॉल सार्त्र, सोरेन किर्कगार्ड।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: आत्म-निर्देशित शिक्षा और व्यक्तिगत क्षमता के विकास पर जोर देता है।

परिनियालिज्म (Perennialism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: समय को पार करने वाले शाश्वत सत्य और ज्ञान के विचार पर।
  • प्रमुख विचारक: मॉर्टिमर एडलर, रॉबर्ट हचिंस।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: शास्त्रीय शिक्षा, महान पुस्तकों के अध्ययन, और बौद्धिक विकास पर ध्यान केंद्रित करता है।

प्रगतिवाद (Progressivism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: शिक्षा का लक्ष्य शिक्षार्थी की आवश्यकताओं और अनुभवों पर होना चाहिए।
  • प्रमुख विचारक: जॉन ड्यूवी।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: “करके सीखना” को प्रोत्साहित करता है, महत्वपूर्ण सोच को बढ़ावा देता है, और छात्रों की रुचियों के अनुसार पाठ्यक्रम को अनुकूलित करता है।

अनिवार्यवाद (Essentialism):

  • ध्यान केंद्रित करता है: बुनियादी विषयों पर ध्यान देने के साथ बैक-टू-बेसिक्स दृष्टिकोण की वकालत करता है।
  • प्रमुख विचारक: विलियम बैगली।
  • शैक्षिक दृष्टिकोण: अकादमिक कठोरता, अनुशासन और विषय वस्तु की महारत पर जोर देता है।

शैक्षिक दर्शनों की तुलना:

आदर्शवाद बनाम यथार्थवाद: आदर्शवाद विचारों की आंतरिक दुनिया पर केंद्रित है, जबकि यथार्थवाद बाहरी, प्रेक्षणीय तथ्यों पर जोर देता है।

प्रयोगवाद बनाम अस्तित्ववाद: प्रयोगवाद सामूहिक अनुभवों और सामाजिक समस्या-समाधान से संबंधित है, जबकि अस्तित्ववाद व्यक्तिगत अनुभव और व्यक्तिगत अर्थ को प्राथमिकता देता है।

परिनियालिज्म बनाम प्रगतिवाद: परिनियालिज्म शाश्वत सत्यों पर जोर देता है, जबकि प्रगतिवाद समकालीन प्रासंगिकता और छात्र-केंद्रित शिक्षा पर जोर देता है।

अनिवार्यवाद बनाम प्रगतिवाद: अनिवार्यवाद आवश्यक ज्ञान और शिक्षक-निर्देशित शिक्षा पर ध्यान केंद्रित करता है, जबकि प्रगतिवाद लचीली, अनुभवात्मक शिक्षा का समर्थन करता है जो छात्र की आवश्यकताओं के अनुरूप होती है।

Published
Categorized as Uncategorised